از آنجایی که به روزهای ثبت نام امریه‌های مختلف نزدیک می‌شویم، دوست دارم تا تجربیات خودم و مسیری که طی کرده‌ام تا سربازمعلم شوم را با شما به اشتراک بگذارم. البته الان که من این مطلب را می‌نویسم، روزهای آخر این دوران را سپری می‌کنم و منتظرم تا این روزها هرچه زودتر تمام شود. با من همراه باشید تا هرچیزی که از روزهای ثبت نام طرح سربازمعلم سال 97 یادم مانده را به شما هم بگویم و مطمئن باشید که اگر تا انتهای مطلب را بخوانید، هم از تجربیات من بهره‌مند شده‌اید و هم تا جایی که بتوانم این مطلب را بروزرسانی می‌کنم.

بروزرسانی: این مطلب در تاریخ 17 مرداد 1401 بروزرسانی شد و قبل از آن حدود 8000 بازدید داشت.

چرا من به سربازمعلم شدن فکر کردم؟ (سوالاتی در مورد سربازمعلمی)

ازدواج سربازان

از آنجایی که من به زودی قصد ازدواج داشتم و این را هم می‌دانستم که متاهلی و سربازی با هم مشکلات جدی و اساسی دارند، تصمیم گرفتم تا در مورد سربازمعلم شدن بیشتر بدانم. اما منبع خاصی وجود نداشت که من را به سوالاتی که در ذهنم ایجاد شده بود برساند. سوالاتی مثل:

  • چه مدرکی باید داشته باشم؟
  • چه زمانی باید ثبت نام کنم؟
  • اینکه می‌گویند مصاحبه دارد، چه مصاحبه ای است؟ من از پس آن بر می‌آیم؟
  • چقدر باید خدمت کنم؟
  • من که می‌توانم از کسری های ایثارگری پدرم استفاده کنم، چرا باید سربازمعلمی شوم که کسری خدمت ندارد؟
  • سرباز چه یگانی می‌شوم؟
  • و….

همه‌ی این سوالات ذهن من را مشغول و تصمیم‌گیری را برایم سخت کرده بود. اما با وجود اینکه خیلی از اطرافیان می‌گفتند نمی‌شود و سربازمعلم شدن کار هرکسی نیست، دل را به دریا زدم و کارهای مقدماتی را انجام دادم.

زمان ثبت نام سربازمعلم + سایت سربازمعلم

اواخر اسفند به آموزش و پرورش کاشان مراجعه کردم و زمان دقیق ثبت نام سربازمعلم را جویا شدم. اما از آنجا که این اداره تابع دستور اداره کل استان اصفهان هست، گفتند که باید صبر کنم تا بخشنامه آن صادر شود. ایام نوروز سال 97 را طی کردم و بعد از تعطیلات عید نوروز، چند دفعه‌ای مجدداً به اداره مراجعه کردم تا بالاخره گفتند که ثبت نام از طریق وبسایت اداره کل استان اصفهان انجام می‌شود، ولی قبل از ثبت نام باید یکسری کارها را انجام می‌دادم. یکی از این کارها پست کردن دفترچه خدمت بود.

 

پست کردن دفترچه خدمت + مدرک دانشگاهی برای سربازمعلمی

پست کردن دفترچه خدمت دیگر قدیمی شده و باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه می‌کردم. اما قبل از آن باید با دانشگاه محل تحصیل تسویه حساب می‌کردم و معدل کارشناسی خود را می‌گرفتم. ( من این پروسه ی پیچیده‌ی اداری دانشگاه را قبل از عید و در بهمن ماه انجام داده بودم)

 این را هم بگویم که بعضی سال ها فقط لیسانسه را ثبت نام می‌کنند و در برخی سال‌ها به فوق لیسانسه ها هم سهمیه‌ی کمی اختصاص می‌دهند.

در هر صورت با یکسری مدارک که الان یادم نیست چه مدارکی بودند به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کردم و برگ آماده به خدمت به تاریخ 1397/6/1 گرفتم. حالا چرا 97/6/1 ؟ 

برای ثبت نام سربازمعلم باید برگ آماده به خدمت به یکی از تاریخ های 97/4/1 یا 97/6/1 می‌گرفتم و از آنجایی که من متاهل بودم و اگر سربازمعلم نمی‌شدم قصد نداشتم در گرمای تابستان به سربازی بروم، پس شهریور را برای اعزام، انتخاب کردم.

اعزام آموزشی سرباز امریه مخصوصاً سربازمعلم، 1 تیر و در اوج گرمای تابستان است.

نمونه برگ سبز سرباز معلمان

ثبت نام اینترنتی سربازمعلم

بعد از آنکه برگ آماده به خدمت را گرفتم، نوبت به ثبت نام اینترنتی در سامانه سرباز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بود. در این سامانه که هر سال هم تغییرات کوچکی دارد، یکسری موارد از من خواسته شد و هرکدام از آن‌ها امتیاز خاص خود را داشت. سعی می‌کنم هرچه از آن به خاطر دارم در زیر به آن اشاره کنم.

  • نوع مدرک تحصیلی: دولتی 4 امتیاز  غیردولتی 2 امتیاز
  • معدل: شرط خاصی برای معدل ندارد ( 14: 3 امتیاز و به ازای هر یک نمره بیشتر، 1 امتیاز اضافه می‌شد. مثلا معدل 16، 5 امتیاز می‌گرفت)
  • وضعیت تاهل: مجرد 0 امتیاز  متاهل 10 امتیاز
  • ایثارگری و جانبازی پدر و مادر یا خودتان: چون مدرکی از ایثارگری پدرم نداشتم، پس امتیازش هم یادم نمانده است.
  • پدر و مادر فرهنگی : به ازای هر نفر 5 امتیاز ( من که نداشتم ولی کسی بود که هم پدر و هم مادرش فرهنگی بودند و 10 امتیاز گرفته بود.)
  • مدرک ICDL: هفت امتیاز ( با اینکه من کارشناسی کامپیوتر داشتم، ولی قبول نکردند و باید حتماً مدرک ICDL از سازمان فنی حرفه ای یا سازمانی معتبر داشته باشید.)
  • دانشجوی ممتاز: اگر در کل دوره ی دانشجویی، ممتاز بودید، امتیاز ویژه‌ای دارید.

برای سرباز معلمان سال 98 یک تعهد هم گرفته شده بود که اگر در رشته‌ی تحصیلی سرباز، نیاز به نیرو نداشتند، سرباز را به ابتدایی انتقال داده و به عنوان آموزگار ابتدایی از وی استفاده کنند.)

 

مدارک مورد نیاز ثبت نام سربازمعلم

کپی تمامی مواردی که در ثبت نام اینترنتی به آن‌ها اشاره کرده بودم را ارائه دادم. مدارکی مثل:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی موقت تحصیلی که از دانشگاه گرفته بودم. (دانشگاه، اصل مدرک را پس از پایان خدمت تحویل می‌دهد.)
  • کپی شناسنامه و کارت ملی همسر
  • کپی چند صفحه اصلی از عقدنامه
  • گواهی طب کار
  • تکمیل فرم ثبت نام
  • و…
به همراه همه‌ی موارد بالا، باید با یک کارمند دولت هم صحبت کنید تا تعهد محضری بده که شما بین سال تحصیلی، پست خودتون رو ترک نمی‌کنید و 24 ماه خدمت می‌کنید. بابت این تعهد محضری هم باید پول بدید.
برگه پرداخت وجوه قضایی سربازمعلمی

قضیه طب کار چی بود؟

به ما گفتند که باید به طب کار مراجعه کنیم و گزارش آن را هم ارائه دهیم. برای طب کار باید حدود 250 هزارتومن در سال 97 هزینه می‌شد و اگر هم من مصاحبه ها را قبول نمی‌شدم و سربازمعلم نمی‌شدم، این مبلغ از جیبم رفته بود. اما باید ریسک می‌کردم و این کار انجام می‌دادم.

برای طب کار، یکسری موارد مثل قد و وزن، وضعیت شنوایی، وضعیت قلبی و… بررسی می‌شود تا مشخص شود که من از نظر سلامتی صلاحیت کارکردن به عنوان یک معلّم را دارم.

 

مصاحبه و تحقیقات محلی سرباز معلمی من چطور انجام شد؟

آموزش و پرورش برای اینکه مطمئن شود شما صلاحیت دو سال خدمت به عنوان معلم را دارید 3 کار انجام می‌دهد.

  1. تحقیقات محلی
  2. مصاحبه مرحله اول ( تخصصی)
  3. مصاحبه مرحله دوم ( عقیدتی سیاسی)

در مرحله‌ی اول، اگر شما یا اقوامی را که در فرم ثبت نام دستی به آن اشاره کرده‌اید را حراست اداره‌ی منطقه بشناسد، با تماس و… حل می‌شود. اما در اکثر موارد به سراغ همسایه‌های شما می‌آیند و یکسری سوالاتی که من هم نمیدانم چه سوالاتی است را می‌پرسند. من فقط این را شنیدم که در برخی موارد به اشتباه یا از قصد به جای همسایه‌ها، درب منزل طرف را زدند و سوال پرسیده‌اند.

 اگر این مرحله را قبول شوید، در وبسایتی که ثبت نام کردید اعلام می‌شود و باید خودتان را برای مراحل بعدی آماده کنید.

در مرحله‌ی دوم که معمولاً در مرکز استان انجام می‌شود و برای ما هم همین‌طور بود، گروهی سه نفره از من یکسری سوالات پرسیدند و چند دقیقه‌ای را هم تدریس کردم.
بیش از این برای مصاحبه تخصصی توضیح نمی‌دهم، چون حداقل برای من هر دو مصاحبه روند جالبی داشت و ترجیح می‌دهم تا در مطلبی جداگانه در این باره صحبت کنم.

در مرحله‌ی سوم هم یکسری سوالات عقیدتی سیاسی توسط یک نفر پرسیده شد. زمان مصاحبه هم از 15 دقیقه تا یک ساعت و نیم متغییر بود. برای من حدود 1 ساعت و 15 دقیقه طول کشید. اینکه چه سوالاتی پرسیده شد و من چه جواب هایی دادم رو قصد دارم در مطلبی جداگانه بنویسم. پس منتظر باشید.

48 نفر از کاشان ثبت نام کرده بودند، 30 نفر قبول شدند و فکر می‌کنم از این 30 نفر 1 نفر در مصاحبه‌ی عقیدتی سیاسی قبول نشد.

دوران آموزشی سربازمعلمی

همه‌ی این پروسه را که پشت سر گذاشتم و کاملاً قبول شدم، نوبت به اعزام دوره آموزشی رسید. مجدداً به پلیس+10 مراجعه کردم و برگ اعزام به خدمت را گرفتم. بالای این برگه درج شده بود، مرکز آیت الله خاتمی یزد( سرباز معلم) و چون 97/4/1 جمعه و تعطیل بود، 97/4/2 باید اول به اصفهان می‌رفتم و از آنجا به یزد اعزام می‌شدم.
صبح روز شنبه با یکی از دوستانم به اصفهان رفتیم، اما همه را اعزام کردند، به غیر از ما که برای مرکز آموزشی آیت الله خاتمی یزد بودیم. به ما گفتند شما را فردا اعزام می‌کنیم. یا صبر کنید و با اتوبوسهای ما اعزام شوید یا به خانه بروید و فردا قبل از ساعت 12 خودتان را به پادگان معرفی کنید.

من هم تصمیم گرفتم به کاشان برگردم و یک شب دیگر را در کنار خانواده باشم و صبح با قطار به یزد بروم و خودم را برای حدود 45 روز آموزشی و حدود 24 ماه خدمت بدون کسری آماده کنم.

مرکز آموزشی خاتمی یزد، نیروی زمینی سپاه است.

سخن آخر

امیدوارم خاطرات و تجربه‌های من از دوران قبل از اعزام به دوره‌ی آموزشی سربازمعلم برای شما مفید باشد و تصمیم‌گیری را برایتان راحت‌تر کند. دیگر خاطراتم از این دوران را در مطالبی جداگانه خواهم نوشت و خوشحال می‌شوم اگر دوستان سربازمعلم قدیم و جدید خاطره یا تجربه‌ای از آن دوران دارید، زیر همین پست با دیگران به اشتراک بگذارید.
راستی اگر هم در مورد سربازی در ارتش سوالی دارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب همه چیز در مورد خدمت سربازی را که یکی از اساتیدم زحمت نوشتنش رو کشیدن، بخونید.

یه کم بری پایین‌تر، می‌تونی نظر یا سوالتو ثبت کنی!

نظرات قبلی

  • امید جلالی تبار در تاریخ 21 فروردین 1399 نوشته بود:  با وجود گرمای طاقت فرسا و سختی های اموزشی دلم براش تنگ شده
  • سجاد شریفی در تاریخ 21 فروردین 1399 نوشته بود: بسیار خوب و کامل???? مطلب پر سوال و پر چالشی هست. دوستان استفاده کنید.
  • حسین در تاریخ 21 فروردین 1399 نوشته بود: مطلب مفیدی بود. ایشالا که برسه به دست اهلش ((:
  • کاربری در تاریخ 27 فروردین 1399 نوشته بود: سلام، اگه دفترچه رو پست کنیم برای مصاحبه و قبول نشیم مجبوریم بریم سربازی عادی؟ شنیدم اگه کنکور قبول بشیم میتونیم ادامه تحصیل بدیم این قبولی کنکور از دانشگاه های دولتی منظوره یا با رتبه نه چندان خوب و ثبت نام در دانشگاه های غیردولتیم میشه ادامه تحصیل داد؟      پاسخ من این بود: سلام تا جایی که من میدونم، وقتی تمام مراحل سربازمعلمی رو طی میکنی و قبول نمیشی، نظام وظیفه شما رو هدایت میکنه به سربازی توی یگان های مختلف. اما اینکه مثلا بگه برو فلان پادگان آموزشی ارتش و شما بخوای که نری باید تحت یه شرایط خاصی مثل فوت نزدیکان درجه یک باشه. یا سند قبولی دانشگاه توی دستت باشه که نری. معمولا دانشگاه‌ها تو اون موقع هیچ ثبت نامی ندارن!!!!
  • کاربر 112 در تاریخ 27 فروردین 1399 نوشته بود: راستی الان که تقریبا سرباز معلمیتون تموم شده اگه ازتون بپرسن و زمان به عقب برگرده سربازی عادی میرید یا همین مسیر رو؟    پاسخ من این بود: ببینید؛ شرایط برای هر کسی متفاوته برای من با توجه به اینکه متاهل بودم و مطمئن بودم که در شهر خودم خدمت می‌کنم، اگر شرایط استفاده از کسری خدمت ایثارگری پدرم آماده می‌شد، خدمت معمولی رو انتخاب می‌کردم. اما بعد از اینکه سربازمعلمی رو انتخاب کردم، اصلا پشیمون نبودم. چون در ارتباط با دانش‌آموز خیلی چیزا یاد می‌گیری.
  • سجاد حمامی در تاریخ 27 فروردین 1399 نوشته بود: خیلی خوب بود،دلم واسش تنگ شده????????????
چطور سرباز معلم شدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *